Om danskdansk<\/strong><\/p>\ndanskdansk laver samfundsrelevant teater, som afspejler det mangfoldige danske samfund. Vi arbejder p\u00e5, at scenekunsten skal give plads til stemmer, perspektiver og historier, der \u00e5bner op for det ufortalte, og som forvandler stereotypen, fordommen og klich\u00e9en til mennesker af k\u00f8d og blod; komplekse og flerdimensionelle.<\/p>\n
Vi skaber scenekunst, der bygger bro p\u00e5 kryds og tv\u00e6rs af baggrunde, og vi str\u00e6ber efter at skabe rum, hvor vi kan m\u00f8des i ligheder og l\u00e6re af forskelle. Vi udvider dansk identitet og tager ejerskab.<\/p>\n
Teatret dr\u00f8mmer om en scenekunstbranche, der er \u00e5ben, modig og mangfoldig med bred repr\u00e6sentation, da vi har alle brug for at se os selv spejlet i kunsten og kulturlivet.<\/p>\n
Teatret deltager aktivt i at unders\u00f8ge, finde og pege p\u00e5 strukturelle udfordringer og arbejder ligeledes p\u00e5 at finde konstruktive l\u00f8sninger p\u00e5, hvordan man kan g\u00f8re scenekunsten tilg\u00e6ngelig for flere kunstnere, etablerede og kommende, og for flere publikummer.<\/p>\n
Kunstnerisk leder Sandra Yi Sencindiver (1980)<\/strong>
\u2014 Skuespiller \/ Instrukt\u00f8r \/ Manusforfatter
\u2014 Dansk-amerikansk-koreansk scenekunstner
\u2014 \u00c9n af grundstifterne af danskdansk (2009)
\u2014 Uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater (2007)<\/p>\nSandra har arbejdet som skabende scenekunstner p\u00e5 sm\u00e5 og store scener bl.a. \u00c5rhus Teater, Det Flydende Teater, \u00d8stre Gasv\u00e6rk Teater, Teater Grob, N\u00f8rrebro Teater, Teater Rio Rose, Cantabile 2, Teatergrad og som skuespiller i tv og film, fx. p\u00e5 \u00bbBroen 4\u00ab, \u00bbB\u00e4ckstr\u00f6m - kan man d\u00f6 tv2 ganger?\u00ab, \u00bbThe Wheel of Time\u00ab p\u00e5 Amazon Prime og er snart aktuel i den nye s\u00e6son af \u00bbFoundation\u00ab p\u00e5 Apple TV+.<\/p>\n
Statens Kunstfond har pr\u00e6mieret Sandra Yi Sencindiver for sit arbejde som instrukt\u00f8r for forestillingen \u00bbSorg - i b\u00f8rneh\u00f8jde\u00ab (Teatergrad) samt forestillingen \u00bbQUEENS\u00ab (danskdansk).<\/p>\n
Sandra br\u00e6nder for at skabe ligestilling og bred repr\u00e6sentation i kulturlivet.<\/p>\n
<\/strong><\/p>\ndanskdansks bestyrelse <\/strong>
Manila Ghafuri (forperson), Marek Azoulay, Naima Yasin, Prince Henry Kwesi Asare og Tess Skadeg\u00e5rd Thorsen<\/p>\nManila Ghafuri<\/strong>, journaliststuderende (hun\/hende)
Manila studerer journalistik p\u00e5 RUC. Hun er aktivist og k\u00e6mper for ligestilling, repr\u00e6sentation og for at bringe oversete stemmer frem. Forperson for Rapolitics, podcastv\u00e6rt for radioprogrammet \u201cungdomsmagt\u201d og stifter af foreningen ANaR, som har til form\u00e5l at s\u00e6tte fokus p\u00e5 Afghanistan.<\/p>\nMarek<\/strong> Azoulay<\/strong>, aktivist, debatt\u00f8r og projektleder (han\/ham)
Marek er Bsc. i projektledelse, og l\u00e6ser Msc. innovation & business development. Han arbejder deltid med strategi i Deloitte, og er freelance moderator, taler og debatt\u00f8r. Han er bestyrelsesmedlem i Nyt Europa, medlem af h\u00f8jskolernes demokratinetv\u00e6rk og U.S. Embassy Youth Council. Marek har erfaring med kulturlivet fra brancheforeningen JazzDanmark, og som arrang\u00f8r af festivaler, koncerter og sangskrivercamps. Derudover underviser han og optr\u00e6der med dansegruppen WhackingDaze. Han har arbejdet med diversitet og mangfoldighed gennem to \u00e5r i MinoDanmark.<\/p>\nNaima Yasin<\/strong>, podcastv\u00e6rt og sekretariatsleder (hun\/hende)
Naima er medstifter, producer og co-v\u00e6rt af den popul\u00e6re og prisvindende podcast \u201dA Seat at the Table\u201d. Naima er desuden ogs\u00e5 sekretariatsleder i SAGA, der er en partineutral ungdomsbev\u00e6gelse med over 1.400 medlemmer, der arbejder p\u00e5 at fremme ungdommens m\u00e6rkesager fri af partipolitik.<\/p>\nPrince Henry Kwesi Asare, <\/strong>sociologistuderende p\u00e5 k\u00f8benhavns Universitet (Han\/ham)
Prince er debatt\u00f8r, aktivist, model og opl\u00e6gsholder. Han besk\u00e6ftiger sig bl.a. med emner som diversitet, mangfoldighed, repr\u00e6sentation, aktivisme, menneskerettigheder, ligestilling og inklusion. Han arbejder hos Roskilde Festival med organisation, engagement og social b\u00e6redygtighed og er bestyrelsesmedlem hos Another Life, der er en non-profit forening, som arbejder for \u00f8get repr\u00e6sentation og forbedrede vilk\u00e5r for kvinder og minoriserede personer og grupper i den danske musikbranche p\u00e5 og bag scenen.<\/p>\nTess S. Skadeg\u00e5rd Thorsen<\/strong>, Ph.d. (Hun\/hende)
Tess er en prisvindende forsker og internationalt anerkendt specialist i repr\u00e6sentation og etik i medier og teknologi og ledende dansk ekspert p\u00e5 repr\u00e6sentation i film og medier. Tess unders\u00f8ger ulighed og repr\u00e6sentation med s\u00e6rligt fokus p\u00e5 k\u00f8n, seksualitet, raceg\u00f8relse, klasse, handikap, alder, og mere. Tess er ansat som Research Ethics Director i et multinationalt tech- og medie-konglomerat.<\/p>\n <\/strong><\/p>\ndanskdansks CV<\/strong><\/p>\n2024\/2025 <\/strong> <\/p>\n\u00bbHabibti Stadig Single?\u00ab<\/strong> af Sara Rahmeh p\u00e5 Husets Teater\/Toaster<\/p>\n2023 <\/strong> <\/span><\/p>\n \u00bbRebound\u00ab<\/strong> en tragikomisk romcom monolog om kvindev\u00e6rd og fertilitet af Saynab Farah Dahir p\u00e5 Mungo Park Teater<\/span><\/p>\n2022 <\/strong> <\/p>\nTeatret modtager et legat fra Roskilde Festival Fonden for sit arbejde.<\/p>\n
2021 <\/strong> <\/p>\n\u00bbD\u00f8d over Troper\u00ab <\/strong>Reading p\u00e5 Mungo Park Teater. Ny dansk dramatik af Naiha Khiljee, Sara Rahmeh, Saynab Farah Dahir, Zakija Ajmi og Julie Glargaard<\/p>\n2020 <\/strong> <\/p>\n\u00bbQueens\u00ab <\/strong>Tre unge veninder med minoritetsetnisk baggrund udfolder deres respektive liv i intim fortrolig snak med hinanden og publikum: familie, sex, arbejde, dr\u00f8mme og familie.<\/p>\nPr\u00e6mieret som en af \u00e5rets forestillinger. Sandra Yi Sencindiver pr\u00e6mieres for bedste instruktion. <\/p>\n
\u00bbIkke uden min mor\u00ab<\/strong> p\u00e5 danmarksturn\u00e9.<\/p>\n2018 <\/strong> <\/p>\n\u00bbUdvandrerne\u00ab <\/strong>Sk\u00e6bnefort\u00e6llinger med musik og sang om udvandrere, der s\u00f8gte et liv i et nyt land pga flugt, k\u00e6rlighed og arbejde. <\/p>\n\u00bbIkke uden min mor\u00ab, <\/strong>en forestilling baseret p\u00e5 interviews med m\u00f8dre og d\u00f8tre. En historie der fortalte om kvinder p\u00e5 tv\u00e6rs af lande, kulturer og generationer.<\/p>\n2016 <\/strong> <\/p>\n\u00bbHellig Krig\u00ab <\/strong>var en live radioteater om terror, tro og jihad og spillede i biografer. Det markerede ogs\u00e5 det sidste samarbejde med Hassan Preisler, en af medstifterne af teatret. <\/p>\n\u00bbForf\u00f8rt\u00ab <\/strong>i K\u00f8benhavns badeanstalter og hammam. Erotisk verdenslitteratur iscenesat i kollektiv proces med sanselighed og publikum i centrum. Highlighted ved Copenhagen Stage som et af \u00e5rets must-see forestillinger.<\/p>\n\u00bbPerker Cabaret\u00ab<\/strong> p\u00e5 danmarksturn\u00e9.<\/p>\n2015 <\/strong> <\/p>\n\u00bbPerker Cabaret\u00ab<\/strong> en politisk og satirisk cabaret om offerroller og etniske stereotyper. Den spillede p\u00e5 caf\u00e9er: Caf\u00e9 AE ved N\u00f8rrebro Station, Verdenskulturcenter, All\u00e9enberg p\u00e5 Frederiksberg, Huset i Magstr\u00e6de og p\u00e5 Den R\u00f8de Plads.<\/p>\n2014 <\/strong> <\/p>\n\u00bbOpr\u00f8rt\u00ab<\/strong> i en container p\u00e5 Den R\u00f8de Plads. En publikumsinteraktiv forestilling om opr\u00f8r og folkebev\u00e6gelse. En forestilling som inddrog og iscenesatte sit publikum men som ogs\u00e5 inddrog det levende mangfoldige liv ude p\u00e5 pladsen. <\/p>\ndanskdansk rykker ud af \u00d8stre Gasv\u00e6rk Teater og til Den R\u00f8de Plads. Etablerer sammen med Det Flydende Teater byrumsteatret Teatergrad med hensigten om at ops\u00f8ge publikum d\u00e9r, hvor de er.<\/p>\n
2013 <\/strong> <\/p>\n\u00bbFrelserne\u00ab <\/strong>i \u00d8stre Gasv\u00e6rk Teaters foyer. \u201cFarveblind\u201d cast til at spille forestillingen, som var en historisk gennemgang af alle de m\u00f8rke kapitler i danmarkshistorien.<\/p>\n2012 <\/strong> <\/p>\n\u00bbMedia Machine\u00ab<\/strong> om mediernes magt, om stereotyper, dehumanisering og skabelse af fordomme. Det var interaktiv forestilling, som inddrog sit publikum p\u00e5 selve scenen, og var et enormt hit blandt unge p\u00e5 gymnasiale uddannelser. Dette er Joans sidste forestilling i danskdansk.<\/p>\n2011\/12-2013\/14 <\/strong><\/p>\ndanskdansk er huskompani p\u00e5 \u00d8stre Gasv\u00e6rk Teater<\/p>\n
2011 <\/strong> <\/p>\n\u00bbDen Hvide Mand \u2013 en kompliceret k\u00e6rlighedserkl\u00e6ring\u00ab<\/strong> p\u00e5 Teater Grob (Blaagaard Teater). En konfrontatorisk opsang til den hvide, velmenende middelklasse. Om privilegier, om skjulte, uerkendte fordomme, om strukturel diskrimination, om at v\u00e6re farvet dansker, men hele tiden blive m\u00f8dt som fremmede.<\/p>\n2009 <\/strong> <\/p>\nTeatret stiftes af Hassan Preisler, Joan Rang Christensen og Hassan Preisler<\/p><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Om danskdansk danskdansk laver samfundsrelevant teater, som afspejler det mangfoldige danske samfund. Vi arbejder p\u00e5, at scenekunsten skal give plads…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"class_list":["post-96","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.danskdansk.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/96","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.danskdansk.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.danskdansk.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.danskdansk.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.danskdansk.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=96"}],"version-history":[{"count":16,"href":"https:\/\/www.danskdansk.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/96\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":948,"href":"https:\/\/www.danskdansk.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/96\/revisions\/948"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.danskdansk.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=96"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}